Syrop z agawy

Syrop z agawy (https://www.bee.pl/9190-syrop-z-agawy) uważany jest za zdrowszą alternatywę dla cukru. Jest to środek słodzący, składający się głównie z fruktozy, których pochodzi z Meksyku. Pozyskiwany jest z liści agawy. Pobrany sok gotowany jest przez kilka godzin, dzięki czemu nabiera gęstej konsystencji, a jego kolor przybiera barwę brązową.
Syrop ten doceniany zarówno przez kucharzy i dietetyków, jak i przez lekarzy. Bogaty we fruktozę ma niższy indeks glikemiczny niż zwykły biały cukier, co wpływa na wolniejsze podnoszenie poziomu cukru we krwi. Jest to znakomity zamiennik dla osób z cukrzycą, gdyż uniknąć można nagłego wyrzutu insuliny do krwi. W smaku jest znacznie słodszy niż biały cukier. Posiada lejącą konsystencje, zbliżoną do miodu lub syropu klonowego, dzięki czemu ma nieco szersze zastosowanie. Posiada barwę w kolorze brązowym lub jasnożółtym – im ciemniejszy kolor, tym syrop jest słodszy.
Jest to produkt, który nie uczula, więc z powodzeniem może być stosowany przez wszystkich, nawet przez małe dzieci.

Zastosowanie syropu z agawy

Zaletą syropu z agawy jest to, że łatwo się rozpuszcza, więc może służyć jako słodziwo do różnego rodzaju napojów czy koktajli. Idealnie się sprawdzi do owsianki, płatków śniadaniowych, naleśników czy tostów na słodko. Bez problemu dosłodzimy nim mrożoną kawę lub herbatę – w przeciwieństwie do białego cukru. Przez wegan używany jest jako zamiennik miodu.
Dzięki swojej konsystencji sprawdzi się równie dobrze przy przygotowywaniu ciast i muffinek.

Warto wziąć pod uwagę, że syrop z agawy po upieczeniu może tworzyć niewielką warstwę tłuszczu na powierzchni. W celu uniknięcia rozwarstwienia należy dodawać go do podawanych w przepisie płynów (np.do oleju)

Co zawiera syrop z agawy?

Syrop jest bogaty w witaminę K oraz B2, C, E i kwas foliowy.

  • witamina K – ma wpływ na prawidłowe krzepnięcie krwi oraz zdrowe kości,
  • witamina C – działa wzmacniająco na kości, chrząstki, skórę, dziąsła, zęby; wspomaga pracę naczyń krwionośnych,
  • B2 (ryboflawina) – przyczynia się do ochrony komórek przed utlenieniem,
  • kwas foliowy – wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, zmniejsza uczucie zmęczenia i znużenia.

Ze składników mineralnych znaleźć można potas, sód, żelazo i wapń oraz śladowe ilości przeciwutleniaczy.

Jeśli chodzi o kaloryczność, jest on mniej kaloryczny od białego cukru. Przez to, że jest dużo słodszy, potrzebujemy go mniej niż cukru do dosłodzenia, chociażby herbaty. Co za tym idzie, jest dużo wydajniejszy i raz zakupiony, starcza nam na dłużej.

Restauracja zdjęcie utworzone przez azerbaijan_stockers - pl.freepik.com
Tags: